HASEN SAHİH ĞARİB حسن غريب
صحيح
Hasen Hadisleri el
Cami'u'Sahih adlı eserinde ilk defa bir Hadis çeşidi olarak kullanan Tirmizi,
bazen Hasen terimiyle birlikte bir, hatta yerine göre iki terimi daha bir arada
kullanır. Hasen-Sahih-Garib böyle birleşik bir terimdir ve sık sık kullandığı
Hasen-Sahih tabirine birde Hadis in Garabet vasfını ifade eden Garib teriminin
eklenmesiyle meydana gelmiştir.
Garib Lafzının bazen
Sahih'den önce de geldiği görülür. diğer birleşik terimlker gibi bununda onları
ilk defa kullanan Tirmizi tarafından herhangi bir açıklaması yapılmış değildir.
Bu Tirmizi'nin Hasen-Sahih-Garib tabirinin delalet ettiği manayı açıklamaya
çalışmak başka Alimlere düşmüştür.
Önce terimin kullanılış
şeklini misal ile görmek yerinde olur.
''... Nebi sallallahu
aleyhi ve sellem den Cennet'te er-Reyyan denen bir kapı vardır. Kıyamet günü
oruç tutanlar o kapıya çağrılır, Cennet'e o kapıdan girerler, artık o kapıdan
bir kere girdiler mi, ebediyyen susuzluk nedir bilmezler.'' buyurduğu rivayet
edilmiştir.
Ebu İsa, ''Bu,
Hasen-Sahih-Garib bir Hadis tir'' demiştir. (Tirmizi , 3/128).
''... Bureyd b. Ebi
Meryem den rivayet edildiğine göre şöyle demiştir: '' Cum'a namazına giderken
Abaye b. Rifaa b. Rafi' arkamdan yetişti ve '' Müjdeler olsun, dedi; şu attığın
adımlar ALLAH yolunda atılmaktadır. Ebu Abs'ın ''Nebi sallallahu aleyhi ve
sellem'in şu sözlerini işittim dediğini bizzat ağzından duydum:
''ALLAH yolunda tozlaman
ayaklara Cehennem ateşi haramdır. ''
Ebu İsa ''Bu
Hasen-Sahih-Garib bir Hadis tir dedi. '' (Tirmizi , 4/170).
İster ilk
misaldeki, ister ikincideki şekilde
kullanılmış olsun, Hasen-Sahih terimlerine Garib vasfının eklenmesiyle meydana
gelen birleşik Hasen-Sahih-Garib terimin manasını ibn Teymiye şöyle açıklamaya
çalışmıştır:
''Sahih Hasen Garib
terimlerinin bir Hadis te birleşmesi şöyledir: Hadis , bazen Sahih Garib bir
isndala rivayet edilmiş olabilir. Sonra aynı Hadis , isnadın üst tarafında
bulunan bir Raviden biri Sahih iki tariktan rivayet edilir ve Sahih Garib Hasen
olur; zira Hasen, tariki fazla olan ve itham edilmiş ravisi bulunmayan Hadis
tir. Her iki tarikden Sahih olsa öyle Hadis'e sadece Sahih denir. Şayet iki
tarikden birinin sıhhati belli olmazsa o takdirde sıhhati kesin olmayan tarikden
Hasen olmuş demektir.
Şöylede olabilir: Hadis
bazen Garibu'l-isnad olur. Yalnız tek vecihten bilinir. Eğer o garib vecihten
Hadis Sahih olursa hükmü Sahih Garib'tir. Böyle bir Hadis'in metni iki vecihten
rivayet edilmekle Hasen mertebesini alabilir. Bunun içindirki Muhaddis, bu
konuda fulan ve fulanun rivayetleri vardır der ve bu sözü ile Hadis'in manasına
uyan ve onu Hasen kılan şevahidi olduğunu ifade etmiş olur. İsnadı Garib
olmakla beraber Hadis'e Sahih denilmişse o Hadis ancak Garib tarikten Sahih
olarak sabit, Hasen tarikden rivayet edilmiş demektir. Aynı Hadis de sıhhat ve
Hüsn vasıfları birleşmiş ve Garib isnadla rivayet edilen vecihten Garib olmuş
olur. '' (tevcih, 162).
Gösüldüğü gibi ibn
Teymiye'nin açıklaması konuya kesin bir yorum getirmekte, ihtimaller üzerinde
durmaktadır. Bu da daha çok tabirleri kullananın ne manada kullandığına dair
herhangi bir açıklamayı yapmamış olmasından kaynaklanmaktadır.